بررسی عوامل موثر در انتخاب روش های حسابداری موجودی مواد و کالا و تاثیر آن بر کیفیت سود آوری


با فرمت قابل ویرایش word - عوامل موثر در انتخاب روش های حسابداری موجودی مواد و کالا و تاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

چکیده 1

مقدمه 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 4

2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

3-1 بیان مسئله 6

4-1 فرضیه های تحقیق. 7

5-1 ضرورت انجام تحقیق. 8

6-1 اهداف تحقیق. 8

7-1 حدود مطالعاتی. 10

8-1 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 10

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه 13

2-2 روشهای حسابداری موجودی کالا. 13

1-2-2 روشهای ارزشیابی موجودی مواد و کالا. 14

3-2 عوامل موثر بر انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا. 15

4-2 فاکتورهای اقتصادی مورد انتظار برای تاثیر انتخاب روش های حسابداری  موجودی کالا در ایالات متحده 17

1-4-2 محرک جریان نقدی (ذخیره مالیات) 17

2-4-2 تئوری هزینه سیاسی. 17

3-4-2 اثر فرآیند سیاسی بر روی روش های حسابداری. 19

1-3-4-2 اثرات بحرانهای بالقوه 19

2-3-4-2 قانون نرخ. 20

3-3-4-2 مالیاتها 21

4-3-4-2 قراردادهای استقراض... 22

5-3-4-2نسبت های اهرمی(حسابداری و فعالیتهای اقتصادی) 25

5-2 کیفیت سود حسابداری و موجودی کالا. 27

1-5-2 مفهوم سود از دیدگاه حسابداری. 27

2-5-2سودمندی ومربوط بودن سود حسابداری. 27

3-5-2محدودیت های سود حسابداری. 29

1-4-5-2مفهوم سود در گزارشگری مالی. 30

2-4-5-2مفاهیم سود در سطح ساختار. 32

3-4-5-2رویکرد معاملاتی در اندازه گیری سود 32

4-4-5-2رویکرد فعالیت در اندازه گیری سود 33

5-4-5-2مفاهیم سود در سطح معانی. 33

6-4-5-2سود به عنوان معیار کارایی. 33

7-4-5-2سود حسابداری در مقایسه با سود اقتصادی. 34

8-4-5-2مفاهیم سود در سطح عمل (رفتاری) 34

9-4-5-2مفاهیم سود از دیدگاه رویکرد قراردادی. 35

5-5-2 مفهوم اقتصادی سود 35

6-5-2 پیدایش نظریه کیفیت سود 36

7-5-2 مفهوم کیفیت سود 37

8-5-2 تحلیل کیفیت سود 40

9-5-2 تحلیل بنیادی کیفیت سود 41

10-5-2 واکنش سود 44

6-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران. 45

7-2 تعریف بورس اوراق بهادار. 48

8-2 پیشینه تحقیق. 49

1-8-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 49

2-8-2 در داخل کشور: 59

9-2 خلاصه فصل دوم 59

فصل سوم: روش‌اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 61

2-3 اهداف تحقیق. 61

3-3 تهیه وتنظیم فرضیه 62

1-3-3 فرضیه اندازه 62

2-3-3 فرضیه اهرم 62

3-3-3 فرضیه سرمایه در گردش.. 63

4-3-3 فرضیه طبقه بندی صنعت.. 63

5-3-3 فرضیه مقایسه 64

4-3مدل تحلیلی تحقیق. 64

5-3روش تحقیق. 66

6-3 شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 66

1-6-3اندازه گیری متغیر وابسته 66

2-6-3اندازه گیری متغیرهای مستقل. 66

7-3جامعه آماری و نمونه گیری. 67

8-3تعیین اندازه نمونه 67

9-3آزمون فرضیه ها 68

10-3خلاصه فصل. 71

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 73

2-4 آمار توصیفی. 74

3-4 رابطه بین اندازه شرکت و  روش حسابداری. 75

4-4 رابطه بین میانگین اهرم و روش حسابداری. 77

5-4 رابطه بین سرمایه در گردش و روش حسابداری. 78

6-4 رابطه بین نوع صنعت و روش حسابداری. 80

7-4 رابطه بین سودآوری و روش حسابداری. 82

8-4خلاصه نتیجه آزمون آماری. 84

9-4 خلاصه فصل. 84

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 86

2-5نتیجه گیری. 86

3-5پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 88

4-5محدودیتهای تحقیق. 88

پیوست ها

پیوست الف:جدول تحلیل واریانس.. 91

پیوست ب: آزمون ناپارامتری کروسکال والیس.. 92

پیوست ج :نمودار میانگین داده ها 93

پیوست د : جدول تعداد نمونه های انتخابی به همراه صنایع مربوطه 95

منابع و ماخذ

منابع فارسی. 97

منابع لاتین. 98

چکیده لاتین. 105

 


جدول  1-1 خلاصه مطالعات تجربی انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا. 5

جدول 1-3 جدول توافقی برای آزمون استقلال. 69

جدول  1-4 میانگین داده ها به تفکیک هر فرضیه 74

جدول 2-4 داده های تجزیه شده فرضیه اول. 75

جدول 3-4 تحلیل داده های فرضیه اول. 76

جدول 4-4 داده های تجزیه شده فرضیه دوم 77

جدول 5-4 تحلیل داده های فرضیه دوم 77

جدول 6-4 داده های تجزیه شده فرضیه سوم 78

جدول 7-4 تحلیل داده های فرضیه سوم 79

جدول 8-4 داده های تجزیه شده فرضیه چهارم 80

جدول 9-4 تحلیل داده های فرضیه چهارم 81

جدول 10-4 داده های تجزیه شده فرضیه پنجم 82

جدول 11-4 تحلیل داده های فرضیه پنجم 82

جدول 12-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها 84

                                                


نمودار1-3: مدل تحلیلی تحقیق. 65

نمودار2-3 سطح زیر منحنی توزیع کای مربع. 69

نمودار3-3سطح زیر منحنی H0 وH1 در آزمون استقلال کای مربع. 71

نمودار 1-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه اول. 76

نمودار 2-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه دوم 78

نمودار 3-4ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه سوم 79

نمودار 4-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه پنجم 83

 


چکیده

کار تحقیقی و پژوهشی حاضر به منظور تعیین عوامل موثر در انتخاب روشهای حسابداری موجودی مواد و کالا وتاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد.

این پایان نامه یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل انتخاب مدیران از سیاست حسابداری موجودی کالا و تاثیری که این انتخاب ها بر کیفیت سود آوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را می گذارد تهیه می کند وارتباط بین ویژگیهای خاص شرکت مانند اندازه ، نسبت بدهی به سرمایه ، سرمایه در گردش و نوع صنعت و سیاستهای انتخاب مدیران از حسابداری موجودی کالا و مواقعی که منجر به افزایش/کاهش کیفیت سود می شود را تشریح می کند.

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه ها حاکی از آن می باشد که بین انتخاب روش های حسابداری موجودی کالا و اندازه شرکت ، نسبت بدهی به سرمایه و میزان سرمایه در گردش رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج بیانگر وجود رابطه بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا و نوع صنعت می باشد و در نهایت بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا(فایفو) و سودآوری  رابطه معنی داری وجود ندارد.


 دانلود فایل

بررسی رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیارهای مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی


با فرمت قابل ویرایش word - بررسی رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیارهای مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 4

2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

3-1بیان مساله 8

4-1 چارچوب نظری تحقیق. 9

5-1  فرضیه های تحقیق. 15

6-1  اهداف و ضرورتهای پژوهش.. 16

7-1  حدود مطالعاتی. 16

1-7-1 قلمرو موضوعی. 16

2-7-1 قلمرو مکانی. 17

3-7-1 قلمرو زمانی. 17

8-1  تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 17

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه 20

2-2 بخش اول : نقدشوندگی بازار. 20

1-2-2 عوامل تاثیرگذار بر نقد شوندگی در بازارهای نوظهور. 22

2-2-2 عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی. 23

1-2-2-2 تمرکز مالکیت.. 24

2-2-2-2 میزان سهام شناور آزاد 26

3-2-2-2 واسطه های خارجی. 27

4-2-2-2 دسترسی به بازار. 28

5-2-2-2 معامله ی اینترنتی. 29

6-2-2-2 آزادسازی حساب سرمایه 30

7-2-2-2  هزینه های معامله 31

8-2-2-2 زیرساختهای معاملاتی. 32

9-2-2-2 محصولات.. 34

10-2-2-2 پذیرش متقابل. 36

11-2-2-2 مشارکت سرمایه گذاران جزء. 36

12-2-2-2 اصلاحات در صندوقهای بازنشستگی و توسعه طرحهای سرمایه گذاری جمعی 37

13-2-2-2 تجدید ساختار بورسها 38

14-2-2-2 راهبری شرکتی. 39

15-2-2-2 ارتباطات بین بازارها 40

16-2-2-2 کیفیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس.. 41

17-2-2-2 موارد دیگر. 41

3-2 بخش دوم : نقد شوندگی سهام و عوامل مربوط به آن. 43

1-3-2 عوامل نقد شوندگی سهام 43

2-3-2 اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 44

3-3-2 هزینه های اجرای سفارش: 44

4-3-2 هزینه های نگهداری موجودی: 44

5-3-2 هزینه های انتخاب نادرست : 45

6-3-2 مطالعات انجام شده در خصوص عوامل مؤثر بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 45

7-3-2 رابطه ی بین اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و بازده سهام شرکتها به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 46

1-7-3-2 رابطه ی سیاست تقسیم سود و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 46

2-7-3-2 رابطه ی ساختار سرمایه و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 47

3-7-3-2رابطه ی بین حاکمیت شرکتی و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 47

4-7-3-2 اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام  به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام و کیفیت سود 49

5-7-3-2 رابطه ی بین دوره ی نگهداری سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 50

6-7-3-2 تاثیر ناشناخته ماندن هویت معامله گران و یا سفارشات بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 51

7-7-3-2 رابطه ی بین اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش قبلی سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 52

8-7-3-2 اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام و نقدشوندگی داراییها 53

9-7-3-2 اثر قوانین حقوقی و سیاسی بر اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 53

10-7-3-2 تأثیر دستمزد حسابرسی براختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 54

11-7-3-2 اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام 55

4-2 پیشینه تحقیق. 56

1-4-2 خارجی. 56

2-4-2 داخلی. 57

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 59

2-3 طرح تحقیق. 60

3-3 روش اجرای  تحقیق. 60

4-3مدل مفهومی تحقیق. 61

5-3 جامعه و نمونه مطالعاتی. 62

6-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 64

7-3  متغییرهای مورد مطالعه در تحقیق و روش اندازه گیری متغیرها 64

1-7-3 روش اندازه گیری سیاستهای تقسیم سود  ( متغییرمستقل ) : 64

2-7-3روشهای اندازه گیری نقد شوندگی : ( متغیرهای وابسته ) 64

8-3 روش تحلیل داده ها 65

9-3 فرایند آزمون فرضیه ها 66

10-3 روش آزمون فرضیه ها 67

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 69

2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 69

3-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 70

4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 71

5- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود 72

1-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اول: 72

2-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دوم: 74

3-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه سوم: 76

4-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه چهارم: 79

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 83

2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 84

1-2-5 نتایج فرضیه اول. 84

2-2-5 نتایج فرضیه دوم 84

3-2-5 نتایج فرضیه سوم 85

3-2-5 نتایج فرضیه چهارم 85

3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 85

4-5 پیشنهادها 85

1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 86

2-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 86

پیوست ها

پیوست الف:نام شرکتها در سال 1384. 88

پیوست ب:نام شرکتها در سال 1385. 90

پیوست ج: نام شرکتها در سال 1386. 92

پیوست د:نام شرکتها در سال 1387. 94

پیوست ه :نام شرکتها در سال 1388. 96

منابع و ماخذ

منابع فارسی. 118

منابع لاتین. 119

چکیده لاتین. 121

 

جدول ( 1-1) خلاصه ی تحقیقات انجام شده در مورد اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای نقد شوندگی سهام 11

جدول(1-4) شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (آماری) 70

جدول(2-4) آزمون کالموگراف – اسمیرنوف  K-S برای متغیرهای وابسته 71

جدول(3-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاستهای تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکتها در. 72

جدول(4-4) تحلیل واریانس رگرسیون   برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکتها 73

جدول  (5-4) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکتها 73

جدول  (6-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاستهای تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست.. 75

جدول (7-4) تحلیل واریانس رگرسیون   برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست   75

جدول (8-4) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست   75

جدول (9-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاستهای تقسیم سود با نقد شوندگی شرکتها به روش نرخ گردش.. 77

جدول (10-4) تحلیل واریانس رگرسیون   برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نقد شوندگی شرکتها به روش نرخ گردش.. 77

جدول (11-4) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نقد شوندگی شرکتها به روش نرخ گردش   78

جدول (12-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاستهای تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود 79

جدول (13-4) تحلیل واریانس رگرسیون   برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود 79

جدول (14-4) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاستهای تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود در 80

جدول( 15-4 )خلاصه یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها 81

                                                


دانلود فایل